Op het moment dat wij nog drukdoende zijn met de voorbereidingen van de 56e Hel van Voerendaal kijken de andere wielerliefhebbers vol spanning naar de Tour de France. De strijd tussen de twee grote favorieten – Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar – is spannender dan ooit verwacht. De twee kemphanen gaan de laatste Tourweek in met een verschil van slechts 10 luttele seconden. Een geweldige strijd tussen twee jonge coureurs die beiden tot het uiterste willen en ook moeten gaan. Een waar feest voor iedereen die deze sport een warm hart toedraagt.
Een weekje na de Tour, wanneer de meeste profs hun rondje om de kerk draaien, staat een groep van 150 jonge beloften aan het vertrek van de Hel van Voerendaal. Voor velen van hen zal de opgave om de “hel” uit te rijden een te grote opgave blijken, laat staan te winnen. Met kuitenbijters als de Bergseweg, Fromberg en Koulenberg en in totaal 39 klimmetjes lijkt de wedstrijd zwaarder dan ooit. Natuurlijk is ook het weer en de wil om te koersen van grote invloed op de zwaarte van een koers. Zijn er ook dit jaar durfals die de knuppel al vroeg in het hoenderhok durven gooien? Vorig jaar waren Alec Segaert, Yentl Vandevelde en plaatselijk favoriet Jordan Habets de smaakmakers. Uiteindelijk trok toen het Belgische talent Alec Segaert aan het langste eind.
Als organisatie denken we er alles aan gedaan te hebben om deze koers veilig en sportief te laten verlopen. We hopen dan ook dat zowel renners, publiek en alle andere weggebruikers zich aan de regels houden zodat alles correct en zonder ongelukken kan en zal verlopen. Een grote groep gemotoriseerde politieagenten die ondersteund worden door de Stichting Euro Motards zullen samen met ruim vijftig verkeersregelaars zorg dragen voor een veilig verloop van de wedstrijd. Een groep van twaalf juryleden zal er op toezien dat ook op sportief gebied alles op rolletjes loopt. Het gaat te ver om een ieder hierop te noemen maar neemt u van mij aan dat bij het organiseren van een wielerwedstrijd heel wat komt kijken en dat er heel wat instanties bij betrokken zijn. Laten we daarnaast zeker ook niet de groep vrijwilligers en sponsors vergeten die het überhaupt mogelijk maken om een evenement als dit te organiseren. Aan alle betrokkenen nu alvast een woord van dank.
Om 13.00 uur zal de karavaan zich vanaf Topparken Résidence Valkenburg – onze hoofdsponsor – in beweging zetten. Na een kort geneutraliseerd gedeelte worden de renners “losgelaten” om aan hun wedstrijd over 155,2 kilometer te beginnen. Bij de eerste passage aan de finish hebben ze hun bennen al eens even kunnen testen op de Koulenberg, een korte maar venijnige klim. Vanaf ronde twee zullen de renners op dit klimmetje strijden om punten voor het bergklassement. In totaal zullen de renners negen ronden van elk 16,8 kilometer moeten afwerken alvorens ze de klus geklaard hebben. Negen ronden betekend dus ook negen keer de Bergseweg en de Fromberg. De Koulenberg en de Kerkveldweg zullen zelfs tien keer omhoog moeten worden gefietst. De finish wordt verwacht rond de klok van vijven.